מזגנים נחשבים למכשירים מורכבים ובעלי טכנולוגיות מגוונות. הם פועלים על חשמל ותפקידם העיקרי הוא לקרר את המבנה בימים חמים ולחים ולחממו בימים קרים. עיקר חשיבותם הוא בקיץ בעת שיש עומס חום קשה הכולל חום ולחות גבוהה. היות ובכל מזגן קיימים מספר חלקים פנימיים עלולים להצטבר בהם אבק ולכלוך היכולים לפגוע בפעולתם התקינה. יותר מכך, הם מטפלים באוויר הלח שבבית ואחת הפעולות היא שאיבת הלחות ממנו. עלולות להיווצר טיפות מים ברדיאטור, באמבטיות הניקוז, על הפילטרים הקיימים, בתוך הצנרת ובמקומות נוספים. הלחות תיצור עובש וריחות רעים בעת הפעלת המזגן וגם כאשר הוא אינו פועל. לכן, יש חשיבות לניקוי מזגנים.

ניקוי עצמאי מלכלוך ועובש

ניקוי מזגן חייב להיעשות אחת לתקופה. ניתן לעשות ניקוי עצמאי של הפילטרים אותם ניתן לשלוף מהמגרעת בה הם ממוקמים. יש לשטוף אותם, לייבשם, ולהחזירם בדיוק למקום ממנו הוצאו. ניתן גם לרסס עליהם חומרים מעכבי לחות למניעת הצטברות מהירה של רטיבות עליהם. ניקוי אחר חייב להיעשות למגשים עליהם מצטברים המים וגם אותו ניתן לעשות עצמאית. לעומת זאת, ניקוי הרדיאטור, והצנרת המנקזת את המים יש לעשות על ידי טכנאי מזגנים מומחה אשר יש ברשותו הידע והכלים לכך וכן הלאה. הניקוי היסודי נועד למניעת היווצרות לכלוך ואבק אשר יפריעו למים להתנקז החוצה באופן שוטף.

ניקוי עצמאי לחלקים פנימיים

ניקוי למטרות אחרות הינו ניקוי פילטרים אשר דרכם עובר האוויר הנשאב החוצה. מצטבר עליהם אבק רב אשר עלול להפריע לפעולת הקירור/חימום וכדאי לסלקו. ניקוי חיוני יסודי יותר הינו של המאייד והמניפה. ניתן להגיע אליהם על ידי פירוק מכסה הפלסטיק של המזגן. אחת הדרכים הטובות היא להוציא את הפילטרים ולהתיז פנימה חומרי ניקוי מקציפים אשר ימיסו את הלכלוך וישחררו אותו מעל לחלקים. חומרים אלו יישטפו אל תעלות הניקוז בעת הפעלה מחודשת של המזגן. חומרים אלו אף מחטאים את החלקים הפנימיים הנ"ל ואינם פוגעים בהם בשום צורה. חומר נוסף לניקוי הינו החומץ אשר ניתן לשפוך פנימה. הוא יבצע ניקוי חלקי בלבד ולא יצליח להגיע לכל החלקים הפנימיים הדורשים ניקוי.

ניקוי באמצעות טכנאי מוסמך

לא כל אחד יכול, מעוניין או רוצה לנקות בעצמו את חלקיו הפנימיים של המזגן, ובמקרים כאלו, כדאי לו להזמין טכנאי מזגנים מקצועי. הטכנאי יבצע את כל פעולות הניקוי  הללו בצורה יסודית, יוסיף חומרים מחטאים ומעכבי רטיבות, יוודא שכול החלקים מוחזרים למקומם ויבדוק את פעולתו של המזגן. שירות זה נחשב לפשוט ואינו כרוך בעלות גבוהה, יחסית. יש צורך לעשותו כדי לשמור על בריאות הדיירים ובמיוחד הילדים. הם ישאפו אוויר נקי יותר, נטול חיידקים שליליים וללא עובש וריחות. הניקוי אף ימנע התאמצות יתר של המזגן ויאריך את חייו.

מניעה

ניתן גם למנוע הצטברות חיידקים וחומרים בחלקים הפנימיים. כאשר מטגנים או מעשנים מומלץ לסגור את פתחי האוורור כדי למנוע הצטברות חלקיקים נדיפים במערכות הללו. הם, כמובן, יגדילו את הסיכוי לסתימות במסננים. הכללים הללו נכונים לכל סוגי המזגנים הקיימים, כולל אלו העיליים הנפוצים. אבל גם מערכות מרכזיות ומיני מרכזיות חייבות להיות מטופלות על בסיס קבוע. כדאי לטפל בתקלות דוגמת סתימות או נזילות הנוצרות בעקבותיהן במהירות רבה כדי למנוע היווצרות תקלות מורכבות יותר אשר נזקן ועלותן גבוהה הרבה יותר. כדאי לקבל שירות מחברת מזגנים בעלת מוניטין אשר יכולה לתת שירות מהיר לקריאות דחופות, או שירות מוזמן מסודר לבעיות אחרות. כל שירות יינתן עם יחס אישי.